streda 23. februára 2011

FIXED GEAR

Rozhodol som sa, že si zaobstarám ďalší bicykel, tentoraz FIXED GEAR. A čo to vlastne taký fixed gear je, to vysvetlím v nasledujúcich riadkoch.
Fixed Gear (fixie, fixka, furtšlap) bicykel nemá voľnobeh preto to slovíčko Fixed. Má len jeden pevný prevod t.j. kedykoľvek je bike v pohybe kľuky s pedálmi sa stále točia. Na týchto bicykloch nie sú brzdy. Brzdí sa šmykom. Bicykel je oslobodený od všetkých zbytočností a dáva svojmu majiteľovi možnosť viac splynúť so svojím strojom. V cyklistike na pevných prevodoch jazdia pretekári na dráhe (velodrome), ale výhody pevného prevodu poznajú v tréningu aj klasický cyklisti, ktorí ho využívajú na zlepšenie frekvenčného šliapania.
V súčastnosti využívaju fixies hlavne messengery, ktorí v New Yourk-u zistili, že s takto upraveným bicyklom sú po meste rýchlejší, obratnejší a hlavne takýto stroj vyžaduje len minimálnu starostlivosť. Od mesíkov sa veľmi rýchlo dostali fixky medzi mladých ľudí ktorý si začali stavať svoje vlastné biky a začali skúšať všakovaké triky. Z US sa móda preniesla do Ázie kde je silná komunita jazdcov a po nej nasledovala Európa. Dnes už aj v Bratislave nájdeme pár chlapcov čo sa do fixed gear zamilovali.

Ja som sa rozhodol si takýto bicykel zaobstarať, pri surfovaní po nete a objavení web stránky z New Yorkského custom shopu na výrobu fixie bikov. Začal som si študovať všetko možné aj nemožné o tejto kultúre. Vzhľadom k tomu, že pracujem v centre Bratislavy autom sa mi neoplatí chodiť (zaparkovať je problém a ešte treba za to platiť). Rád využívam bicykel pokiaľ nie sú mínusové teploty :-). Doteraz som jazdil na svojom mtb biku, ale to ma hrozne nudilo. Horský bicykel mi príde do mesta absolútne nepraktický. Voľba na fixinu padla okamžite.

Najdôležitejšiou časťou je samotný rám. Ideálny je rám, vyrobený priamo na mieru. Problém je že takýto rám  ide dosť do peňazí. Druhá možnosť je prerobenie starého cestného rámu. Na slovensku máme šikovných chlapcov, ktorí vedia urobiť zo starých esiek vyhodených na smetisku ešte krásny, plne funkčný fixie bicykel http://jednokolecko.blogspot.com/ Je nutné dodať, že to nie je žiadna sranda, cestný rám ma inú geometriu ako je potrebné pre fixinu, ale aj toto majú vzkriesitelia vymakané a zadnú stavbu zkracújú a navarujú špeciálne pätky.
Ja som mal to šťastie, že som sa dostal k originál dráhovému závodnému rámu Favorit z roku 1977, ktorý je ideálny na prestavbu.  Dostal som ho od Tomáša B. za čo mu naozaj veľmi pekne ďakujem. Takýto rám nie je jednoduché zohnať. Vážim si ho o to viac, že na ňom jazdila Slovenská dráharská špička a údajne bol tento rám aj na olympiáde v Barcelone 1992. 

Oslovil som pár ľudí či by mi nepomohli s prestavbou, kedže moje skúsenosti sú mizivé a podarilo sa (http://fixiefoxie.com/).  Na začiatok je dobré si ujasniť ako by mal vo finále bike vyzerať. Tu som mal naozaj veľký guláš. Na nete je spústa fotiek a človek zrazu nevie čo chce. Od farby cez výber riaditok po kolesá. Možnosti sú neskutočne široké a fantázii sa medze nekladú. Nakoniec sme usúdili, že treba tomuto rámu priznať jeho dráharský pôvod a spravíme ho v štýle Keirin. (Jedna disciplína v závode na dráhe)

Zhruba takto by mala vyzerať moja fixina
Stavba bude vyžadovať viacej finančných prostriedkov a tak budem dokupovať jednotlivé diely postupne. Samozrejme sa o každý s vami podelím tu na blogu.
No a prikladám pár fotiek pôvodného rámu od Tomáša.

Ostáva mi len rám, všetko ostatné bude nové


Takto vyzerá správna zadná stavba pre fixed gear

Olympijské kruhy - dôkaz prítomnosti na olympiáde


Na záver jedna foto s modelkou

2 komentáre:

  1. Ahoj Tomi,
    pekny clanok ale na tvojom mieste a aj na mojom
    by som si tam tie brzdy dal, aspon jednu zadnu.
    V premavke brzdit smykom najma po mokrej ceste nemusit byt najstastnejsie,na drahe je to ine, tam som vzdy vyletel hore ku klopeniu bolo zastavil som, neviem si predstavit v premavke brzdit smykom, najma pri tych d.biloch co jazdia po BA.
    Ak by si jazdil do AT tak mozno.. :))
    Drzim palce pri prestavbe...
    Tomas

    OdpovedaťOdstrániť